Când teatrul este „singurul acasă”

Corina HAGIU

Alina Nelega, 2021, Un nor în formă de cămilă, Iași, Polirom, 232 p.

Una dintre cele mai cunoscute piese ale lui Shakespeare, Hamlet, care a înduioșat, a contrariat și a adus în pragul disperării sute, mii, milioane de suflete, este acum pusă într-o altă lumină de către Alina Nelega, dublă laureată UNITER, autoare ale cărei piese sunt jucate atât în țară, cât și în afara ei. Într-o cu totul altă notă, Alina Nelega recreează Hamlet într-un roman, prin personaje care nu mai întruchipează fantezia dusă la extreme, către nebunie, ci, mai degrabă, boala ce revine atunci când „singurul acasă, teatrul” (Carmen Mușat) le destabilizează viețile.

Viața ca o piesă de teatru

Fiind alcătuit pe două planuri, dintre care cel mai bine se remarcă mama lui Hamlet – femeie devotată teatrului întru totul, prin profesia, funcția, precum și prin pasiunea pe care o are – trăiește cu extazul rar al regăsirii propiului fiu, dar și cu teama permanentă a nebuniei, care-l transformă pe fiul său într-un străin greu de atins, cunoscut și apropiat. Romanul Un nor în formă de cămilă este prins între realitate și fantezie, între obsesie și dorință, între liniște și furtună interioară ale unei mame suferinde și ale unui fiu bolnav. După ce un eșec în teatru le-a destabilizat viețile, după ce tânărul fiu nu se poate împăca în niciun fel cu propria viață și cu formele clasice ale teatrului, își fac apariția obsesiile, singurătatea, durerea și tristețea sub diferitele lor forme.

Între conștient și inconștient

Mamă, femeie, soție, iubită, regizoare și actriță, personajul principal feminin este propriul axis mundi într-o lume tot mai greu de înțeles. Trăiește cu teroarea, dar nu refuză iubirea, depășește durerea, dar nu fuge de ea; aflată între dorință și fantezie, singura ei realitate este teatrul. Mai presus de orice, teatrul înseamnă viața însăși, regăsirea, curajul și autodepășirea; pentru ea teatrul este și singura „patrie”.

Fiul – un Hamlet bolnav și nebun – oscilează între scurte momente de luciditate și lungi momente de nebunie. Pentru el, mama este singura vinovată de eșecul său, de lipsa tatălui din viața sa și de întunericul în care s-a scufundat. De altfel, tragedia romanului rămâne eșecul, bine evocat sub mai multe forme: familial, profesional, al integrării în societate etc. Relația mama-fiu este una tensionată, plină de sincope, lipsită de comunicare, iubire, afecțiune și plină de regrete.

De impact vor rămâne și no name-urile personajelor, întrucât romanul nu abundă în personaje, ci în emoții. Cu două personaje, cu două roluri, într-o manieră shakespeariană, Alina Nelega a creat un roman profund, emoțional, pătrunzător, un roman ce se trăiește pe măsură ce e citit. De departe, una dintre cele mai bune lecturi ale anului.

Cartea poate fi comandată aici: Editura Polirom

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *