Alina PARTENIE
Sir Ken Robinson, Kate Robinson, 2022, „Imagine if…: cum să construim un viitor pentru noi toți”, București, Publica, 128 p.
Sir Ken Robinson ne este cunoscut pentru conferințele, cărțile și articolele sale referitoare la rolul educației și, mai ales, la modul în care educația ne scoate din Valea Morții. Percepția sa este despre cum un om poate înflori atunci când este capabil să răspundă unui context prielnic în această lume scoasă din minți. Profesori, specialiști în educație și nu numai se raportează la ideile lui Ken Robinson ca la o posibilitate de a ne recâștiga încrederea în potențialul educației. Imagine if…, manifestul său personal, terminat de fiica și colaboratoarea sa, Kate Robinson, este o pledoarie pentru potențialul uman, dar și un îndemn spre regândirea sistemelor de educație din întreaga lume pentru a modela talentul unic al fiecărei persoane.
Și ca într-un joc al imaginației, căci pe imaginație se bazează și discursul din acest volum, ar fi binevenit în contextul actual să facem la rândul nostru un exercițiu de tipul „Imaginează-ți cum ar fi dacă…”, fiindcă tocmai aceste cuvinte au „dezlănțuit idei și au schimbat lumi” (p.120). Imaginează-ți cum ar fi dacă fiecare persoană care face parte din sistemul educațional și-ar asuma cu responsabilitate, cu îndrăzneală, cu susținere, cu îngăduință, cu entuziasm rolul său… Imaginează-ți cum ar fi dacă nu s-ar mai pricepe toată lumea la educație, dacă fiecare și-ar cunoaște rolul și locul său în procesul devenirii celuilalt… Imaginează-ți cum ar fi ca într-o școală să nu existe competiție, ci colaborare, în care ideile bune sunt valorificate, nu excluse, tocmai fiindcă ne scot din zona de confort… Imaginează-ți cum ar fi o lume în care am prețui și am valorifica tot ceea ce avem unic fiecare și nu am înlocui cu ceea ce nu avem…
Ei bine, cam aceasta este direcția pe care o propune Ken Robinson: dintr-un joc al imaginației la o nouă realitate. Mai mult, evidențiază relația dintre imaginație și inteligență, dintre tipurile diferite de inteligență pe care, deocamdată, puține sisteme educaționale le pot atinge. Așadar, care ar fi rolul educației? Educația ar trebui să dezvolte conștiința, capacitățile, sensibilitățile și percepțiile culturale (p. 59). Școala ar trebui să însemne o educare a minții și a inimii, în care tinerii să experimenteze mediile de lucru ca parte a educației lor și să devină „cetățeni activi și plini de compasiune” (p. 61). Cum disciplinele sunt fluide și evoluează în permanență, sir Ken Robinson propune opt competențe care ar conduce la scopul deplin al educației.
Creativitatea este prima dintre ele, căci doar așa ne putem pune întrebări și, la urma urmei, vom schimba lumea. Spiritul critic ar trebui să fie exersat într-o lume în care, de multe ori, sursele informațiilor se pierd. Lor li se adaugă comunicarea, colaborarea, compasiunea, stăpânirea de sine, spiritul civic. Veți spune, probabil, că toate aceste competențe apar în demersurile noastre educaționale. Ei bine, acestea apar, dar dacă ne referim la vizibilitatea și impactul lor, vom observa că nu sunt cele mai importante. Da, un pedagog poate să creeze un mediu în care promovează aceste idei, punându-i pe elevi să le exerseze, dar asumându-și riscul ca tocmai acei elevi să nu exceleze la examenele impuse în școli, căci, firește, nu se vor adapta unui tipar.
Scrisă succint, dar clar și bine argumentat, Imagine if… este o declarație de dragoste adresată educației, dar și un semnal că, momentan, calea impusă nu este cea mai potrivită. Și, vrând-nevrând, dacă îți pasă cât de puțin de educație, îți dai seama că aici și acum suntem încă departe, prea departe poate, cultivând hârtiile, birocrația, clasificarea, standardizarea, competiția, (dez)amăgirea și, cel mai adesea, vindecarea de implicare. Dar ici și colo, înfloresc nuferi și încrederea că, încet-încet, vom găsi cât mai mulți drumul cel bun și dătător de sens pentru educația cea deplină a minții și a inimii.
Cartea poate fi comandată aici: Libris