Lansarea Ghidului „Arta drepturilor omului. Cum să învățăm despre drepturile omului prin literatură și teatru Gestalt”

Asociația FILOLOGISME (România) împreună cu Asociația RED EUROPEA LOS JOVENES IMPORTAN AHORA – YOMN (Spania) lansează astăzi un Ghid de educație nonformală privind educația pentru drepturile omului. Într-o lume în care extremismul și discriminarea sunt tot mai răspândite, necesitatea educației pentru drepturile omului este imperativă. Proiectul „E-Literature and E-Gestalt Theatre for Human Rights Education” (Gestalt-Lit for HRE), nr. 2023-1-RO01-KA210-YOU-000161058, finanțat prin programul Erasmus+ și implementat de cele două ONG-uri, aduce o abordare inovatoare prin integrarea literaturii și teatrului Gestalt în educația pentru drepturile omului. Pe scurt, proiectul, care s-a derulat pe o perioadă de 14 luni, a vizat consolidarea competențelor a peste 80 de lucrători de tineret în educația pentru drepturile omului, prin intermediul a două activități de învățare și a patru workshopuri de testare bazate pe literatură și teatru, pentru a combate problemele legate de încălcarea drepturilor omului. Rezultatul final al proiectului a fost crearea Ghidului „Arta drepturilor omului. Cum să învățăm despre drepturile omului prin literatură și teatru Gestalt” (în engleză: THE ART OF RIGHTS. Learning Human Rights through Literature and Gestalt Theatre), o resursă de învățare care include 16 metode de educație pentru drepturile omului, concepute pentru a fi aplicate atât în medii de învățare fizice, cât și online sau hibride (blended). Acest ghid a fost dezvoltat în urma testării metodelor folosite de cele două organizații în activitățile lor, cu grupuri de tineri, atât în România, cât și în Spania.

Cele 16 metode incluse în ghid sunt concepute pentru a facilita un proces de învățare interactiv și profund pentru tineri, utilizând contexte istorice relevante – de exemplu, romanul 1984, de George Orwell, Eu sunt Malala, de Malala Yousafzai și Christina Lamb, discursurile lui Adolf Hitler, discursurile lui Enoch Powell etc. (exclusiv în scop educațional, conform reglementărilor legislative în vigoare!) Aceste resurse sunt folosite pentru a sensibiliza tinerii cu privire la semnificația și importanța drepturilor omului pentru a avea o societate sănătoasă. De altfel, abordarea holistică, prin metodele bazate pe teatru Gestalt, încurajează conectarea profundă cu propriile emoții și experiențe, contribuind astfel la o înțelegere mai amplă și la o aplicare practică a drepturilor omului în diverse contexte sociale.

Așadar, Ghidul reprezintă o resursă valoroasă pentru lucrătorii de tineret, dar poate fi util și cadrelor didactice și altor profesioniști care lucrează cu tinerii, oferindu-le metodele necesare pentru a aborda probleme legate de educația pentru drepturile omului.

Ne dorim ca acest Ghid să fie o inspirație pentru toți cei care cred că educația pentru drepturile omului rămâne o temă centrală și constantă în societate. Pentru noi, „Arta drepturilor omului. Cum să învățăm despre drepturile omului prin literatură și teatru Gestalt” este mai mult decât un simplu manual; este un apel la acțiune pentru toți cei care lucrează cu tinerii și care cred în puterea educației pentru a schimba lumea.

Ghidul poate fi găsit mai jos atât în limba română, cât și în limba engleză și spaniolă.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *