Dario Fo, 2019, Ca din întâmplare, femeie. Regina Cristina a Suediei, București, Humanitas, 144 p.

Alina PARTENIE

Laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, Dario Fo rămâne unul dintre cei mai interesanți scriitori contemporani, fiind, totodată, om al artelor, al teatrului, dar și politician. În această ipostază, cititorul îl regăsește în mai multe dintre romanele sale, traduse și în limba română și apărute la editura Humanitas, cum ar fi Fiica papei, E-un rege nebun în Danemarca. Romanul Ca din întâmplare, femeie. Regina Cristina a Suediei este un roman postum, care aduce în prim-plan o altă figură istorică controversată, regina imposibilă, Cristina Suediei, din captivantul și scandalosul secol al XVII-lea.

Da această dată, figura istorică a reginei aduse în prim-plan nu mai are nevoie de literaturizare, căci temele posibile și de interes pentru literatură se regăsesc chiar în viața reginei Suediei, care a reprezentat, pentru societatea vremii, imaginea scandalului atât în plan privat, cât și în plan public, fără să fie uitat interesul ei pentru arte, pentru cultură, pentru valorificarea talentului artistic al vremii, dincolo de rigorile forțate pe care le impunea societatea acelui secol. Iată cum, alături de regina Cristina a Suediei, își fac simțită prezența figuri ale Curților Regale, dar și filosoful René Descartes sau dramaturgul  Molière. Poate nu întâmplător, căci filosofia de viață a Cristinei este pusă în scenă, în fața cititorului, într-un mod admirabil, de către Dario Fo.

O temă importantă răzbate din paginile puține ale acestui roman: scandalul, avangarda, deconstruirea prejudecăților și a unor imagini stereotip despre femei și despre anumite poziții sociale. Toată viața reginei Cristina a Suediei reprezintă un exemplu de combatere a unor sterotipuri despre cum trebuie să fie o femeie și cum trebuie să se comporte o regină, într-o lume, mai degrabă, ostilă. Iar regina Cristina a Suediei pare, așa cum cititorul poate observa din titlu, „din întâmplare, femeie”, dacă luăm în considerare anumite preconcepții despre acest statut. Modul în care se comportă, reacționează, acționează, legăturile primejdioase pe care le stabilește, toate conturează imaginea unei regine vii, capabile să abdice atunci când puțină lume se așteaptă și să plece într-o călătorie în Europa, stabilindu-se, până la urmă, în Italia. Poate de aceea, multe dintre secvențele din carte devin pasaje demne de commedia dell’arte, puneri în scenă pe care regina le savurează, dar și critici la adresa vremii.

Dincolo de scandal, cititorul ajunge să traverseze secolul al XVII-lea, secol al bătăliilor politice, al imposturii, dar și al artelor, iar prin ochiul curajos al reginei ajunge să cunoască mai bine lumea poleită, de multe ori, cu mituri și cu aurul de la Curtea Regelui Soare. O lume pe care regina o înfruntă, o dezvăluie, o reneagă, căreia nu i se conformează sau, mai degrabă, o lume în care ea pare singura care are curajul descoperirii și asumării unei identități care nu încape într-un „pat al lui Procust” clar delimitat de rigorile vremii. Această personalitate à rebours nu încetează să fie, totuși, o admiratoare a artei, a culturii, susținând oamenii de cultură, așa cum este cazul lui Molière, iar dincolo de vicii și de tabieturi, regina Cristina a Suediei ajunge ea însăși o susținătore a culturii, sub diferitele ei forme.

Iată cum în puțin peste 100 de pagini, Dario Fo își arată originalitatea mai ales prin prisma personajului ales. Scurt, frust și la obiect, dezvăluie o satiră la adresa unei societăți peste care regina își pune amprenta dominatoare. O lecție de istorie, demnă de un roman, pe care rareori istoria oficială o va pune în atenția cititorului. Ideea cea mai interesantă este că istoria poate fi un subiect pentru literatură: unul dintre cele mai puternice, mai demne, mai captivante pentru cititorul de azi. Poate că, din punct de vedere literar, cititorul ar fi simțit nevoia unei perspective mai unitare, mai clare, dar punctul de forță este personajul principal care pare că se construiește prin evenimentele la care a participat, dar și prin anecdotele al căror subiect a fost. În puține pagini, nu vom înțelege stilul, dar, cu siguranță, ne vor stârni interesul poveștile din spatele oamenilor din prima linie a istoriei.

Cartea poate fi comandată aici: Libris

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *