Corina HAGIU
A trecut mai bine de un an de la anunțul prin care se închideau școlile și grădinițele pentru două săptămâni. Mai bine de un an de când (re)scriem educația zilnic, mai bine de un an de când descopeream timid provocările școlii online. Îmi amintesc zvonurile care zburau asemenea zumzetelor despre pauza pe care o lua sistemul educațional și refuzul de a crede într-o asemenea posibilitate. Număram zilele, apoi săptămânile, lunile și a trecut anul altfel… Reflexiv, nu încetez să mă întreb încotro se va îndrepta sistemul educational?! Așadar, a trecut un an și o lună de la ultima zi de (presupusă) normalitate. Cine ar fi crezut? Încă mă întreb ce aș fi făcut în acea zi dacă aș fi știut… Între timp, școala a fost asemenea unei albinuțe care a zburat din online în clasă, din clasă în online, într-un zbor neliniar și nu întotdeauna ascendent.
Sunt educatoare. N-am fost privilegiați; și noi ne-am urmat zborul nostru. În acest an, am desfășurat activități în mediul online, la clasă sau ambele variante în cazul în care un copil a fost contact direct Covid. Cum se desfășoară cel de-al treilea scenariu? În primul rând cu determinare și un program bine stabilit. Este dificil, dar nu imposibil. Platformele educaționale vin în ajutorul nostru, oferindu-ne nenumărate materiale didactice. Este obositor, dar entuaziasmul profesorului devine bucuria copilului. Așa că, zi de zi, trăgeam aer în piept, oftând în taină, și îmi adunam gândurile pentru a fi prezentă la activitatea online și pentru a transmite bucuria revederii și dincolo de ecrane.
Sunt educatoarea unei grupe mari. Misiunea acestui an este de a-i pregăti pe copii pentru școală atât emoțional, cât și psihomotric și cognitiv. Activitățile au fost desfășurate atât în mediul online, cât și la grădiniță. Am privit situația ca pe o continuitate, deși online achizițiile academice necesită o durată de timp mai lungă, deoarece activitățile sunt mai scurte, iar acasă, în confortul propriu, majoritatea copiilor nu consolidează noutățile predate. Cu toate acestea, primele asocieri sunete – litere au avut loc în mediul online. De asemenea, și primele comparații folosind semenele corespunzătoare, primele adunări și scăderi, precum și primele încercări de citire a silabelor. Pot spune cu siguranță că generația copiilor mei este prima generație care a învățat să citească în mediul online. Nu a fost ușor, dar nici imposibil. Activitățile desfășurate în mediul virtual par a fi, mai degrabă, o fantezie, însă să nu uităm ce generații digitale de copii avem ca parteneri! Copiii se adaptează ușor. Copiii se bucură de noutate. Copiilor le plac jocurile. Singura umbră de tristețe este dorul interacțiunii directe cu colegii. Însă cu întâlnirile online și materialele captivante, preșcolarii pot fi ajutați să descopere oricând speranța. Când mă gândesc la copiii de la grupa mea, mă gândesc la bucuria revederii, la entuaziasmul cu care le propun activitățile și jocurile didactice distractive sau de mișcare, chiar dacă sunt desfășurate și adaptate mediului online. Consider că orice cadru didactic care este prezent în viața copiilor, care empatizează cu ei și îi ascultă, care ajunge în fața lor plin de entuaziasm, le va transmite bucuria învățării și a deschiderii către noutate. Școala online trebuie privită ca pe o șansă de noutate și ca pe o nouă normalitate. Nu va fi la nesfârșit această alambicare între școala online și cea fizică, dar cu siguranță nu va mai fi nimic ca înainte de ultima zi de normalitate. Ne vom crea o altă normalitate, care va fi a noastră. Am pășit cu repeziciune în epoca tehnologizării și a deschiderii spre o altă școală. Și nu numai.
La final, vă propun tuturor să primim cu brațele deschise noutatea, să abordăm metode inovatoare și moderne, să ne informăm, dar, mai ales, să iubim copiii și să nu uităm că dragostea pentru copii, carte și învățare se transmite. Doar în acest mod vom putea schimba mentalități și pune o cărămida spre construirea unor generații viitoare care, dincolo de tehnologie, nu uită să fie oameni.
Sursă foto: www.gradinitaonline.ro